Тествахме най-мощното, но и най-тежкото BMW M5 в историята. Вижте и колко струва у нас
Мюнхен, Германия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Докато всички се съсредоточавахме върху това какво колосално грозно нещо е XM, то тази кола действаше като троянски кон, подгрявайки всички за въвеждането на електричество в емблематичните М автомобили на BMW. Честно казано, емблемата M вече не е непозната за света на електромобилите и всъщност днес най-продаваният автомобил с емблема M в света е изцяло електрическият седан i5 M60 със задвижване на всички колела. Така че може би не трябва да е изненада, че новото BMW M5 също използва електромотори и захранване от батерия. И все пак… главната роля си остава за вездесъщият V-образен осмак с вътрешно горене.
На първите динамични тестове на новата "М-петица", които се проведоха в Мюнхен и на които присъстваше наш екип, от BMW ни предоставиха уникалната възможност да покараме и исторически автомобили M5 – от първото Е28, до последното. Имахме на разположение и E60 с V10 двигател от 2003 година, но за нас най-интересни бяха 3.5-литровия редови шестцилиндров двигател на първото BMW M5 (E28), както и първото M5 с осемцилиндров двигател (E39).
Именно чрез тези автомобили разбрахме каква еволюция са постигнали баварците за да стигнат до най-новото G90 на M5. Този автомобил за първи път в историята на модела се е превърнал в plug-in хибрид и такъв със страховито сложни системи, работещи под познатата ни форма на серия 5. И това е преди да стигнем до факта, че собственото тегло на новата "М-петица"е нараснало до 2 510 кг. Мощността обаче също не е без значение. Тя вече е… 730 коня.
Екстериор и интериор
Като се има предвид, че M5, в исторически план, винаги е осигурявал перфектен баланс от максимално удоволствие от шофирането и практическа ежедневна употреба, си зададохме въпроса: Как може нещо толкова тежко, сложно и потенциално прекалено раздуто возило все още да бъде истинско M5? Ако сте виждали или управлявали някоя настояща серия 5 или i5, знаете какво да очаквате. M5 може да е лидер в гамата и емблематична кола за BMW като цяло, но обикновената Серия 5 е по същество това, което получавате тук, но с много надстройки с вкус на M.
Пространството е много добро отпред и отзад, и въпреки че никога не сме харесвали ергономичността на седалките на BMW, то при новото M5 нещата са различни. Автомобилът разполага с набор от невероятно удобни предни седалки, които поддържат почти перфектна линия между опора при тежки завои и комфорт при дълго пътуване.
Четирима възрастни могат да се поберат без никакви оплаквания, въпреки че багажникът е намалял със 100 литра в сравнение със стандартната серия 5 поради необходимостта от опаковане на толкова много допълнителен хардуер, а неговият обем от 466 литра изглежда малко оскъден. Но пък баварците предлагат новата "М-петица" и в комби версия – M5 Touring.
Иначе арматурното табло има същия голям комбиниран 12.3-инчов дигитален инструментален панел за водача и 14.9-инчов централен екран за информация и развлечения, който ще намерите в повечето настоящи продукти на BMW. Всичко това се допълва от перфектен head up дисплей.
Като цяло този синтез от инструменти е изключително информативен, въпреки че имахме малко проблеми с някои от структурите на менютата, тъй като те са твърде сложни, за да се ориентирате лесно, когато сте в движение, а графиките понякога приличат твърде много на видеоигри. Като изключим това всичко останало е като "по конец". Новото M5 запазва традиционния iDrive контролер с на централната конзола, което ви позволява поне малко тактилност, когато се ровите из екранните менюта, но молим BMW – върнете физическите контроли поне на климатика.
Ако сте истински фен обаче, то трябва да знаете, че когато се потопите в настройките – ако искате да ги разучите всички, то тази операция може да отнеме един ден от живота ви – но ще намерите специфични за M-моделите дисплеи и цветови схеми, включително такава за налягането и температурата на гумите, която използва графика на оригинално BMW M1.
Позицията за шофиране е перфектна, а наличието на сензорни управления и малкото физически бутони изглеждат и се чувстват добре за използване. Единственото изключение са електрическите контролери за прозорците, които имат неприятна, евтина на усещане пластмасова рамка.
Светлинната лента, която се движи на секции през арматурното табло, освен, че е много ефектна, има и своите приложения – може да ви предупреди, когато е необходимо, например, въпреки че най-вече е там за амбиентна светлина. Повърхността ѝ, която подобно на седмата серия е кристален стил, тук не изглежда толкова „Вегас“. И още нещо. За щастие, BMW устоя на изкушението да постави ненужен сензорен екран от страната на пътника. Воланът е с плосък в долната си част и доста дебел, но пък се чувства страхотно за държане, докато яркочервеният маркер за 12 часа в горната част е приятна препратка към спортните възможности на колата и е в същия червен цвят като бутона за стартиране на двигателя.
Зад волана има превключватели от въглеродни влакна за осемстепенната автоматична скоростна кутия, а пред тях са малките бутони за памет M1 и M2, които ви позволяват да зададете предварително две различни групи от настройки за шофиране. Повечето шофьори вероятно ще настроят единия на хибриден режим на шофиране, а другия – всичко на максимално ниво, така че точно това направихме и ние и потеглихме.
Двигател и ходови характеристики
Освен на това, какво има под капака, трябва да обърнем голямо внимание и на това, което е под пода. Под предния капак има познатият ни приятел – 4.4-литровият V8 бензинов двигател с битурбокомпресор на BMW, който тук произвежда мощност от 430kW (585 к.с.). Това е доста по-малко от V-осмака на предишното M5, но почакайте, тук се намесва и електрификацията.
Спецификации BMW M5 (G90) седан Двигател – 4.4L V8 twin-turbo PHEV мощност на ДВГ – 430 kW (585 к.с.) + 750 Nm Мощност на електродвигателя – 145 kW (197 к.с.) + 280 Nm Системна мощност – 535 kW (728 к.с.) + 1000 Nm Батерия – 18.6k Wh литиево-йонна Скоростна кутия – осемстепенна автоматична Задвижвани колела – AWD Тегло 2 510 кг Електрически пробег (PHEV) – 69км Капацитет на резервоара за гориво – 60 литра Стандарт за емисии – Евро 6e
Под пода има 18,6kWh батерия, която се зарежда за малко повече от три часа от AC контакта в предната арка на колелото (липсва високоскоростно зареждане). Токът захранва 145-киловатов електрически мотор, включен в "сандвич" с осемстепенната автоматична скоростна кутия.
Комбинирани, бензиновият и електрическият двигател произвеждат колосалните 730 конски сили, което е почти сравнимо с болидите от Ф1 преди хибридната ера. Към това има и впечатляващите 1000 Nm комбиниран въртящ момент. Това са нечувани резултати за автомобил, който е проектиран не само като спортен, а и като такъв да транспортира комфортно четирима души.
Но баварците са се справили превъзходно със задачата си. Този автомобил може да се управлява и като "евридейка", и като суперкар. При ниски скорости M5 се движи като всяка друга серия 5, макар и малко по-твърдо благодарение на по-целенасочено втвърденото окачване.
Специалистите от марката, които присъстваха на събитието ни разказаха, че от BMW са обмисляли монтирането на активна система против преобръщане, но се отказват, тъй като това би добавило твърде много тегло и сложност. А това е хубаво нещо, тъй като липсата на такава система позволява на M5 да се накланя минимално в завоите, което помага да се поддържа комфорт при пътуването и също така телеграфира важни съобщения на водача за това, което колата прави. С други думи новото М5 е предсказуемо и лесно за управление, въпреки чудовищната си мощ.
Можете лесно да пътувате всеки ден с M5, като се възползвате максимално от официалния му електрически пробег от 69 км (50 км ни изглежда като по-реалистична цифра) и никога да не разберете нищо за звяра, окован в него. Намерите ли обаче верния път и…
Правилният път в този случай е аутобан A9 извън Мюнхен и в непосредствена близост до централата на BMW M в град Гархинг. A9 е натоварен маршрут, по който се движат и леки коли, и камиони основно от Мюнхен до Щутгарт, но от време на време се дясната лента освобождава. И точно тогава видяхме знакът, който оказва, че ограничение на скоростта няма. В този момент и с тази кола нямаше какво друго да направим – натиснахме газта до дупка. Ясно е, че 535kW никога няма да се чувстват бавни, но в този случай не се чувстват толкова безумни, колкото бихте очаквали.
Несъмнено задушаващият ефект на собственото тегло играе роля тук, но също и системата за задвижване на четирите колела xDrive (има режим на задвижване на задните колела за тези, които са достатъчно смели) и превъзходното окачване на M5. Колата ускорява светкавично и без да се усетим стигнахме до посочените 275 км/ч, при това без видимо усилие, М5 все още можеше да ускорява, но по-бавният трафик влезе в нашата лента отпред и дискретността надделя над смелостта. На хартия M5 изглежда като малко разочарование – времето му за 0-100 км/ч от 3.5 секунди е по-слабо от стария M5 CS, но на практика това е много, много по-бързо BMW.
Уловката е в доускорението, което при G90 е чудовищно, независимо от моментната скорост или от оборотните режими. Определено имахме чувството, че при изпреварване M5 изкривява законите на физиката. Ние стигнахме до скорост от 275 км/ч, но М5 може да се движи с максимална скорост от 305 км/ч, ако сте избрали опцията M Driver Package. След като адреналинът поспадна, решихме да видим как тази тежка кола се държи на път със завои.
Честно казано, тук бяхме силно изненадани, при това много приятно. Единствено можете да почувствате тежестта при рязко спиране (големите спирачки, опционално оборудвани с керамични дискове, обаче се справят перфектно) и когато правите много резки промени в посоката. Във всички останали случаи M5 не се чувства нито дебел, нито тромав. Кормилното управление е достатъчно остро, за да направи дори тази голяма кола лесна за позициониране на тесни пътища, а завиващите задни колела – за първи път такова нещо се монтира на M5 – го правят да изглежда много по-пъргаво, отколкото има право бъде.
И всичко това, подпомогнато от брилянтния активен M диференциал, който може да прехвърля мощността между задните колела, прави управлението уникално. Само човек, който седне зад волана и натисне M5 така, че да разкрие истинската му същност, ще разбере наистина за какво говорим. Но това съвършенство си има и цена
Заключение и цена
M5 не е перфектния суперкар и той не иска да бъде такъв. Това, както вече казахме, е кола, която може да се кара и бавно и много бързо. При това с управление, достойно за уважение. Нашето заключение е, че G90 е повече от достатъчно добър, за да стои рамо до рамо с именитите си предшественици. Очаквахме Plug-in хибридният елемент да развали тази класическа връзка между шофьор на M5 и мощния двигател.
Теглото можеше да задуши цялото удоволствие от управлението. Но нито едно от двете не се случи. Новото M5 не е съвършено, но постигна забележително смесване на героичността от старата школа с електрическите способности на сепурколите от 21-ви век. Що се отнася до цената, базовата започва от 265 500 лв. с ДДС и може да достигне далеч над 300 000… Скъпо ли е или не обаче, са понятия различни за всеки, но ако се решите на тази стъпка, знайте, че няма да съжалявате. Новот М5 е върха в еволюцията на този култов баварски седан.