Тествахме най-мощното, най-технологичното и най-луксозно Volvo (вижте и колко струва у нас)

Време за четене:8 Минути, 17 Секунди

Лос Анджелис, Калифорния. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

За новия флагман на шведите се говори отдавна, но поради различни причини, най-вече свързани с технологиите за безопасност и със софтуера като цяло, моделът EX90 се забави с почти година. Сега обаче серийната версия вече е факт. Шведите избраха Лос Анджелис за първите динамични тестове на модела, а екип на mobile.bg бе на мястото на събитието. Първите ни впечатления са за един голям, изключително високотехнологичен и същевременно практичен автомобил, който ще продължава да се развива "по въздух", дори и когато вече сте си го купили. Но какво всъщност е толкова иновативното в тази кола, ще ви разкажем сега. Изненадващо или пък не, конкретните ни впечатления след обстойния тест драйв, който направихме по пътищата на Калифорния са предимно положителни.

За онези от вас, които да първи път чуват за този модел, накратко ще кажем, че това е голям седемместен SUV с дължина над пет метра, с електрическо задвижване на четирите колела и с едно особено привлекателно излъчване. Този автомобил е съвсем различен от крещящите ултралуксозни автомобили на германското премиум трио, но в същото време излъчва превъзходство и е ярък пример за т.нар. тих лукс. Освен това EX90 разполага с мощност от 517 конски сили и с умопомрачаващ въртящ момент от 910 Нм. Но въпреки всички новости, най-вече това е Volvo!

Екстериор и интериор

Когато го видяхме за първи път, новото Volvo EX90 бе обърнато със задната си част към нашия екип и на пръв поглед трябва да признаем, че ни заприлича на освежена версия на Volvo XC90. В края на краищата, тази кола разполага със същото междуосие, но е малко по-широка и по-дълга. Когато го погледнахме отпред обаче, разликата между двата шведски флагмана е очевидна: EX90 няма радиаторна решетка между фаровете, които са с позната форма на "Чука на Тор" и има една впечатляваща издутина над предното стъкло, в която се намира лидарен сензор. Но за това по-късно. Като цяло екстериорните пропорции са отлични, като според нас единствено дизайнът на предницата е малко спорен, но това все пак е въпрос на вкус.

Салонът на новия шведски флагман обаче е нещото, което ни впечатли особено много и тук вече говорим за истински, изтънчен вкус. Изключително качествените материали и сглобка създават уникално усещане за уют и същевременно лукс, който е перфектно съчетан с множество нови технологии. Иначе казано отвътре EX90 изглежда много различно от XC90, но все пак много прилича на Volvo. Малкият екран пред водача е монтиран на кормилната колона, където може да се движи с регулирането на волана и е изключително семпъл, но същевременно информативен. Информацията пред водача се допълва и от хедъп дисплей, проектиращ избраните от водача данни на ветроупорното стъкло. Централният екран обаче е пълната противоположност на думата семпъл. Той е огромен с размер 14.5 инча и е ориентиран в портретен стил. "Захранва" се от Google, но също така поддържа безжични Apple CarPlay и Android Auto.

Своеобразният скоростен лост е отдясно на волана, но по-впечатляващото е, че единственият физически контрол навсякъде по арматурното табло е този за аудиосистемата. А последната е дело на едни от най-добрите в бранша. Става дума за компанията Bowers & Wilkins, която е създала наистина уникална система Dolby Atmos, направена конкретно за новия флагман на Volvo. Или иначе казано, ако решите да си купите EX90, то е задължително колата ви да бъде оборудвана с тази система. Където и да се намирате в този седемместен автомобил ще можете да се насладите на ултрареалистичен 3D съраунд звук от 25-те високоговорителя.

Като стана дума за седемте места в салона, ще кажем, че четири от тях са като кресла в президентски апартамент. Средното на втори ред и най-задните две са като на всички останали автомобили от премиум сегмента. На третия ред мястото за краката не е голямо и ръстови пасажери ще изпитат дискомфорт, но пък там е идеално за деца. Останалите кресла (неслучайно ги наричаме така) са супер ергономични и комфортни. Третият ред се сгъва и се потапя изцяло в пода, а вторият може да се регулира във всички посоки, включително и в предно-задна. Всичко това прави багажното пространство изключително практично и огромно.

В заключение, що се касае до визуалните и тактилни усещания от новото Volvo EX90, то може да определим колата с няколко думи – силен акцент към небезизвестният скандинавски минимализъм и подчертано усещане за тих лукс. Повтаряме този термин, защото колата се усеща точно така, следваща мондната тенденция за свръхексклузивни, но некрещящи колекции за клиентела от висок клас. Именно така изглежда (особено отвътре) и новото Volvo EX90.

Двигател и ходови характеристики

Този раздел е изключително интересен за нас и за това ще започнем малко по-отдалече. Вече споменахме, че EX90 няма почти никакви физически бутони – само един голям контролер на централната конзола и няколко бутона (включително за опасности) на тавана. Всичко останало се управлява чрез основния 14.5-инчов сензорен екран, разположен вертикално в таблото. Като казваме всичко останало имаме предвид буквално всичко. В това число влизат и настройката на волана, и тази на страничните огледала, и дори отварянето на жабката(!), разположена пред пасажера отпред.

Седалките, чистачките със сензор за дъжд, височината на пода на багажника, светлините, настройката на окачването, навигацията и аудиото също се командват от този дисплей. Това на пръв поглед изглежда странно, но цялата система е изключително интуитивна и се свиква бързо. Недостатъкът в това решение е, че заради липсата на физически бутони водачът отвлича вниманието си от пътната обстановка, което според нас е минус, но е тенденция при всички нови автомобили. И още нещо – EX90 може да използва вашия смартфон като цифров ключ – въпреки че получавате и физически такъв.

Този свръхтехнологичен автомобил разчита на помощта на едни от най-известните производители на електронни компоненти и софтуер и поради тази причина е почти безупречен. Nvidia, Google, Qualcomm и Luminar са част от поддоставчиците осигуряващи пакета от безопасни и технически функции на EX90. Компютърната платформа ORIN на Nvidia, която компанията пусна тази година, изпълнява 254 трилиона операции в секунда, за да помогне на EX90 да управлява всичко – от безопасността до информационно-развлекателната система и управлението на батерията.

Qualcomm е отговорен за интериорните технологии, докато lidar-системата на Luminar се грижи за външните адаптивни и обезопасителни системи на автомобила. Въпросният лидар, разположен над ветроупорното стъкло, за който споменахме по-горе, обаче все още не изпълнява всичките си функции. С други думи шофирането не е изцяло автономно. Към момента той ще събира данни и когато шведите са напълно сигурни в абсолютната безопасност на автономното шофиране на това превозно средство, ще активират цялата система, като това ще се случи дистанционно, по въздуха. Боравейки с всичката тази интуитивна електроника, системи, функции и свръхтехнологии, спокойно можем да кажем, че това е един от най-високотехнологичните автомобили, които сме тествали.

А що се отнася до стандартното управление на колата, то първото което ни впечатли, е че въпреки никак немалката маса от 2 787 килограма, тя се усеща лека и динамична. Управлението е директно, возията изключително мека, а колата като цяло е предвидима. Още по-изненадваща за нас беше гъвкавостта на окачването, предвид 22-цоловите джанти "обути" с нископрофилни гуми, с които бе оборудвана нашата тестова кола.

Динамиката е в изобилие но тя не се усеща заради ниския общ център на тежестта (осигурен от батерията, която е разположена в пода) и заради пневматичното окачване, което освен, че регулира клиренса, придава елегантност на движението. А въпросната динамика се осъществява от два електрически мотора, които вече се предлагат на нашия пазар в две версии Twin Motor и Twin Motor Performance.

Първата е с мощност 408 коня, а втората – с 517 к.с. Ние тествахме по-мощната вариация, която обещава пробег от над 600 километра извън града и 758 при градско шофиране. Заводските данни за разход на електроенергия са 20.8 kWh/100 км на извънградско и 15-9 kWh/100 км в града. След нашето тестово шофиране, по-голямата част от което премина по магистралите около Лос Анджелис, бордкомпютърът отчете 22 kWh/100 км, което е отличен разход за толкова голяма и тежка кола, движеща се предимно с магистрални скорости.

111-киловатчасовата батерия се зарежда от домашен контакт за десет часа и само за половин час на бърза зарядна станция с прав ток. Но това е най-малкото предимство на новото, най-луксозно Volvo. Тишината в салона по време на движение е осезаема, като казваме това с пълното съзнание, че електромобилите са тихи. Но този е на съвсем друго ниво.

Заключение и цени

Като цяло сме очаровани от новото Volvo EX90, макар да не сме от отявлените фенове на електромобилите като цяло. Естествено и тази кола, като всяка друга си има недостатъци, но в случая Volvo са надминали себе си и минусите, които открихме, могат да се определят като незначителни. Такива са например нереалистичното изображение в страничното огледало на водача, липсата на физически бутони, отварянето на предните и задни странични стъкла с едни и същи бутони, като в зависимост от предпочитанията трябва да изберете с друг бутон кои стъкла да се свалят или вдигнат. И накрая странната "муцуна", за която споменахме.

А що се касае до цените, те не са ниски. И няма как да бъдат. Цената на новото Volvo EX90 у нас започва от 213 180 лв. и предвид допълнително оборудване и изпълнение може да се качи още доста. На фона на преките конкуренти обаче е в "златната среда". Всъщност преките конкуренти на Volvo EX90 у нас са само два – Kia EV9 и Mercedes EQS SUV. Първата не е никак лоша, но отстъпва по премиум излъчване, особено в салона, но пък е по-евтина. Mercedes от своя страна предлага доста показен лукс, обаче отстъпва по отношение на технологии, а и цената му е по-висока. Volvo-то, в своята топ версия Performance е по-евтино от EQS SUV, а разликата в полза на шведите може и да се увеличи, тъй като подочухме (неофициално), че се разработва и едномоторна версия, която още повече ще снижи цената на това най-мощно, най-технологично и най-луксозно Volvo.

Споделете с приятел
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
View all comments
0
Ако публикацията ви е била полезна оставете коментар.x
()
x
error: Предупреждение: Изборът на съдържание е деактивиран!!