Интересът към електромобилите в ЕС изчезва
Продажбите на нови електрически превозни средства в Европейския съюз през май са намалели с 12% спрямо миналата година, според данни от Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA).
В Германия, най-големият пазар на електрически автомобили в ЕС, продажбите са намалели с 30% поради края на субсидиите за закупуване на електрически автомобили през декември 2023 година.
Това води до 16% общ спад в продажбите тази година. Като цяло през май продажбите на автомобили в ЕС са намалели с 3%, а във Великобритания и страните от Европейската асоциация за свободна търговия (ЕАСТ) – с 2.6%.
Търсенето на електрически автомобили в Европа се забавя след няколко години на растеж, докато конкуренцията за производство на по-достъпни модели с ДВГ се засилва. Повечето европейски производители отново се обръщат към двигателите с вътрешно горене.
Европейската комисия въведе временни мита до 38.1% върху електрически автомобили от Китай, които ще влязат в сила през юли. Тази мярка засегна и други, като доведе до спад от 34.2% в продажбите на Tesla в ЕС през май.
Все пак електрифицираните превозни средства, включително изцяло електрически модели, хибриди и plug-in хибриди, представляват 48.9% от всички нови регистрации на леки автомобили в ЕС през май, спрямо 46.2% година по-рано.
Делът на изцяло електрическите превозни средства обаче намалява до 12.5%, докато делът на хибридите се увеличава до 29.9%. ACEA отбелязва , че стагнацията на пазара на електрически автомобили е била очаквана.
Но от организацията очакват ръст на продажбите на електромобили през 2025-а, като се вземат предвид новите цели на ЕС за емисиите от автомобили. Дали това ще се случи, предстои да разберем.