Експерти: Китайските марки ще завземат една трета от пазара на автомобили
Ново проучване на експерти от бранша прогнозира драматично нарастване на пазарния дял на китайските производители на автомобили, като до 2030 г. всеки трети автомобил, продаван в света, ще бъде произведен в Китай. Това е значителен скок в сравнение със сегашния им дял от 21 %.
Ръстът ще се дължи на два фактора: Доминирането на китайските производители на вътрешния пазар и значителната експанзия в световен мащаб. Очаква се в рамките на Китай автомобилните марки да заемат още по-голям дял, който ще нарасне от 59 % на 72 %. По-големият скок обаче се очаква да дойде от износа. Очаква се продажбите на китайски автомобили извън Китай да нараснат от 3 млн. през 2024 г. до зашеметяващите 9 млн. в края на десетилетието.
Анализаторите обясняват този ръст с няколко конкурентни предимства на китайските производители на автомобили. Те могат да разработват нови модели за половината от времето в сравнение със западните производители, което им позволява по-бързо да се възползват от пазарните тенденции. Освен това те са известни с агресивните си ценови стратегии, което прави автомобилите им по-достъпни.
Освен това китайските производители на автомобили отдават приоритет на характеристиките, които се ценят от клиентите, като дизайн и технологии в автомобила. Те също така демонстрират безмилостен фокус върху запазването на предимството си по отношение на разходите, дори когато изграждат заводи в чужбина. Може би най-важното е, че Китай държи значителна преднина в производството на батерии – ключов компонент за електрическите превозни средства, които се очаква да доминират на пазара в бъдеще.
В проучването се признават някои предизвикателства пред китайските производители на автомобили на определени пазари. Новите мита, наложени от САЩ, могат да възпрепятстват навлизането им в Северна Америка, а силният вътрешен пазар в Япония може да се окаже труден за пробиване. Въпреки това се предвижда значителен растеж в други региони. Пазарният дял на китайските автомобилостроители в Европа се очаква да се удвои до 12% до 2030 г., докато делът им в Русия се очаква да скочи от 33% до огромните 69%. Продажбите в Близкия изток и Африка се очаква да нараснат от 8% на 39%, а доставките в Централна и Южна Америка – от 7% на 28%.
Като цяло проучването показва значителна промяна в глобалния автомобилен пейзаж. До 2030 г. китайските производители на автомобили имат потенциала да се превърнат в доминираща сила, водени от фокуса си върху ефективността, технологиите и рентабилността. Способността им да задоволяват предпочитанията на клиентите и водещата роля в производството на акумулатори ги поставя в добра позиция да завладеят по-голям дял от световния пазар.