Германия ще спечели, ако ЕС се откаже от митата над китайски електромобили
Германските производители на луксозни автомобили може да се сдобият с изгодна сделка, ако страната им успее да убеди Европейския съюз да се откаже от налагането на мита върху вноса на китайски електромобили. Ситуацията стана известна по време на среща между китайски и германски официални лица. Китай намекна за намаляване на съществуващите си мита върху автомобилите с големи двигатели от ЕС в замяна на това ЕС да се откаже от планираните мита върху китайските електромобили. Понастоящем Китай налага 15% данък върху вноса на пътнически автомобили от ЕС.
Резултатът от тези преговори зависи много от Германия. Тази седмица германският министър на търговията Роберт Хабек се срещна с китайския си колега Уанг Вентао в Пекин. Тази среща се провежда само няколко седмици, след като ЕС предложи мита до 48% върху електрическите автомобили, внасяни от Китай по-късно тази година. ЕС обосновава тези тарифи като начин да се противодейства на значителните държавни субсидии, които получават китайските производители на електромобили. Китай прилага двупосочен подход в тези преговори. Докато ЕС обосновава тарифите си въз основа на официално разследване на китайските субсидии, Китай оказва натиск върху Германия, икономическата сила на ЕС, за да разколебае блока. Преди това Китай заплаши с 25 % мито за големите европейски автомобили – ход, който би засегнал пряко германските производители на луксозни автомобили като Mercedes-Benz и BMW.
Германският канцлер Олаф Шолц изрази предпочитанието си за решение по пътя на преговорите преди временните мита да влязат в сила на 4 юли. Той обаче подчерта необходимостта от значителни отстъпки и от страна на Китай.
Експертите смятат, че все още има възможност за преговори. ЕС би могъл да обмисли отлагане на митата, докато преговорите напреднат. Освен това "откровеният и конструктивен" видеоразговор между търговските служители на ЕС и Китай предполага желание за намиране на общи позиции.