Могат ли китайските производители на автомобили да се справят със защитните мита върху електромобилите им в Европа?
Европейските регулатори са готови да наложат високи мита върху вноса на китайски автомобили, за да дадат шанс на местните марки да се конкурират за клиенти, но някои експерти смятат, че това няма да промени ситуацията.
Те вярват, че китайските производители на автомобили са толкова ефективни и печалбите им са толкова високи, че могат лесно да възстановят финансовите загуби и въпреки това да доставят електромобили на изгодни цени на европейските клиенти.
Законодателите в Европа са загрижени, че държавните субсидии дават на китайските марки несправедливо икономическо предимство. Анализаторите очакват Европа да обяви 30-процентно мито, но експерти, цитирани от Auto News, казват, че налогът може да не е достатъчен, за да намали броя на китайските електрически автомобили, навлизащи в Европа.
Огромните маржове на китайските производители на автомобили могат лесно да се справят с такава тарифа и купувачът няма да забележи разлика в цената, въпреки че самите производители ще получат по-малко печалба.
Анализаторите предполагат още, че митата ще трябва да достигнат 50 процента, преди да започне да намалява броя на китайските електрически автомобили, които се внасят в Европа. Това обаче ще има и обратен ефект – контрамерки могат да спънат продажбите на европейски коли в Китай, а този пазар е много важен за европейските производители.
Не всички в автомобилната индустрия обаче споделят това мнение. Скорошно проучване на Института за световна икономика в Кил прогнозира, че вносът на електрически автомобили от Китай на стойност около 3.8 милиарда долара няма да продължи към Европа, ако ЕС наложи 20-процентни мита върху китайските електрически автомобили и обстановката на Стария континент ще се нормализира.