Проучване: Електрическите автомобили остават твърде скъпи и търсенето им намалява
Американската компания Cox Automotive анализира ситуацията на пазара на електрически автомобили. Въпреки усилията на производителите, цените им все още остават доста високи, което се отразява негативно на търсенето. Според проучването през първото тримесечие на 2024 г. производителите са продавали своите електрически превозни средства с отстъпка от средно $6 000. Въпреки това колите се трупат при дилърите.
Някои компании са отишли по-далеч. Например Nissan предлага своя електрически кросоувър Aryia с отстъпка от почти 16 хиляди долара. Това е почти една трета от препоръчителната цена на дребно на модела. Според Cox Automotive Nissan Ariya се продава за около $35 500, Nissan Leaf за по-малко от $28 000, а Hynudai Ioniq 6 за $36 506.
Mercedes-Benz продава своя EQS с отстъпка от 20 хиляди долара, което е 19% от цената на модела. Така сега електрическия флагман може да бъде закупен по-евтино за 105 хиляди долара. Tesla и Ford също свалиха цените си. Намаленият Tesla Model 3 струва $40 547, а Model Y струва $43 238. Според Cox Automotive средната цена на Ford Mustang Mach-E е 44 910 долара.
Според Automotive News към 1 април електрическите автомобили са престояли в складовете на дилърите средно 119 дни. В пика си, регистриран в средата на февруари, средната стойност е 169 дни. За сравнение, средният показател на бензиновите модели е 73 дни.
Намаляването на цените направи възможно значително съкращаване на периода на продажба. Така че след като цената на Mustang Mach-E падна с $8 100, времето за доставка спадна от 314 дни през февруари до 140 дни през март. Nissan Ariya се продава средно за 94 дни, докато през февруари купувачът трябваше да чака 159 дни.
Причината за увеличаването на забавянето на електромобилите в дилърствата е една – спад в търсенето. През първото тримесечие на 2024 г. електрическите превозни средства представляват 7.3% от продажбите на нови автомобили, само с 2.6% повече от година по-рано. За сравнение, през първото тримесечие на 2023 г. обемът на продажбите на електрически автомобили се е увеличил с 46% на годишна база, през 2022 г. – с 81%.