Тествахме Cupra Formentor (вижте и колко струва у нас)

Време за четене:5 Минути, 54 Секунди

Не всеки помни, но навремето, в самото начало на компанията, Seat правеше доста посредствени коли. Това беше в дните след основаването на марката през май 1950 г. като съвместно предприятие между испанското правителство, италианския производител на автомобили Fiat и няколко частни испански банки. И това продължи до 1986 година, когато правителството реши да го продаде изцяло на Volkswagen Group.

Испанците се скараха с италианците през 1982 г. и Seat започна да произвежда автомобили самостоятелно, но малко след това, когато първата самостоятелна кола, Ronda, предизвика съдебен процес заради приликата си с Fiat Ritmo, испанците поеха протегнатата ръка на VW. Така се стигна до пълното изкупуване на марката през 1986 година.

И много бързо продукцията на компанията и качеството на нейните продукти бързо се подобриха и то до такава степен, че Seat започна да получава възторжени отзиви за автомобили като Ibiza, Leon и много други. Достъпът, който имаше марката до "куфара" на VW за двигатели, скоростни кутии и други възли и агрегати, ефективно трансформира марката и на нея започна да се гледа с други очи.

Въпреки това, Seat никога не се отърси от миналото си и докато качеството на продукта, който произвеждаше, стана значително по-добро от това, което беше преди, изглеждаше, че клиентите се отнасят към продуктите на Seat по същия начин, както към тези от благотворителна разпродажба.

Това беше особено несправедливо, тъй като техните инженерни стандарти бяха станали звездни и внезапното дълголетие на колите им ги направи неузнаваеми, особено на фона на предишната продукция. Постепенно нещата се нормализираха, но усещането, че марката се нуждае от нещо жизненоважно и ново, което да я рестартира, си остана.

Въвеждането на Cupra като самостоятелна марка под шапката на Seat през 2018 г. подсказа, че промяната е в ход и, немного скоро, през септември миналата година най-накрая беше обявено, че до 2030 г. самата марка Seat ще престане да съществува и ще бъде заменена единствено от Cupra модели. Дали това ще случи, предстои да разберем, но по-важното е друго. Водещата роля вече е в ръцете на Cupra.

Основната причина за подобен ход, беше, че новият етикет Cupra е напълно незамърсен в съзнанието на хората от небляскавото минало, което Seat преживя и всъщност е чисто ново начало за компанията. И така Cupra се разграничи от Seat, при това с най-очевидното нещо през петте години на съществуването си – с качеството на продукта.

От новата компания веднага описаха себе си като „нетрадиционна предизвикателна марка, базирана на стимулиращ стил и съвременно представяне, което вдъхновява с прогресивни автомобили и преживявания“, и, честно казано, това е много повече истина, отколкото обикновените PR изцепки, с които сме до болка свикнали.

В последното твърдение се убедихме по време на теста на Cupra Formentor – един кросоувър, който има малко преки алтернативи. По размери е близък до BMW X1, Volvo XC40 и Audi Q3, които са все премиум продукти, което ни дава представа накъде са се запътили от Cupra. Версията, която тестваме е e-Hybrid, като тази кола освен с външен вид, ни впечатли и с представяне.

Екстериор

Formentor, макар номинално да е класифициран като SUV, при това купеобразен заради скосената линия на покрива в задната част, този автомобил всъщност прилича повече на повдигнато комби. Но от друга страна изглежда, че Formentor се опитва да заприлича на новото Peugeot 408 или неговата "сестра" Citroen C5X, като и двете вече изопачиха правилата, когато става дума за SUV дизайн.

Що се отнася до "роднините" от SEAT, Formentor е по-дълъг от "брат си", Ateca, но има по-ниска линия на покрива и много по-дълъг преден капак. Стои върху 18-цолови алуминиеви джанти, които са избутани към краищата на колата, а логото Cupra е в меден цвят, който интересно контрастира с металика Magnetic Tech на автомобила.

Да изглеждаш като качествен продукт обаче е едно, докато да си такъв е съвсем различен въпрос. Това е трик, който Formentor измъква с лекота, тъй като не само екстериорът подсказва неговия висок статус, но и интериорът го подпечатва.

Интериор

Кокпитът е наистина удобен, с изключение на предните седалки тип "кофа", които може да са отблъскващи за някои, но трябва без колебание да кажем, че те всъщност са наистина удобни и ергономични. Медните декоративни елементи в салона добавят усещане за престиж, а покритието на таблото, централната конзола и волана потвърждава това подозрение.

Все пак Cupra все още не е на нивото на т.нар. премиум, но това пък е за сметка на по-ниската цена. Някои от материалите с твърди и има доста общо с инструментите на VW. Общите черти, които могат да се видят в салона са селекторът за предавките, информационно-развлекателната система и цифровите инструменти, всички от които са добри с изключение на факта, че освен по волана, никъде не са предвидени физически бутони. А как се държи Formentor на пътя, разбрахме след близо 1 000 километров тест.

Двигател и ходови характеристики

Най общо, можем да кажем, че на пътя Formentor е стегнат и директен. Бензиновият двигател с работен обем 1.4 литра произвежда 150 к.с. сам, а електромоторът с мощност 85 kW добавя още 115 к.с. Така системната мощност на хибридния силов тракт става 245 к.с., което е достатъчно за максимална скорост от 205 км/ч и време за ускорение 0-100 км/ч от 7.9 секунди. Скоростната кутия е шестстепенна автоматична.

Изцяло електрическият пробег от 54 км е полезен и ако ежедневното ви пътуване до работното място е кратко, ще се справите само с електричество, но излезете ли извън града той бързо се изпарява. Както винаги, твърденията за разход на гориво, които дават компаниите са абсурдни, но трябва да признаем, че хибридният Formentor ни изненада със смесен разход от 6.5 л/100 км.

Но комбинацията от това задвижване и спортното окачване създава много приятна кола за пътуване, а возията и управлението са подчертано спортни. Предполага се, че целият план на Cupra е бил по линия на удоволствието от шофирането марката да наподобява Alfa Romeo и въз основа на теста ни, можем да кажем, че са успели да направят спортен, и почти премиум продукт, но без италианската склонност към разочарования.

Заключение и цени

Въпреки че несъмнено е амбициозен проект и такъв, който наистина е в начален стадий, това е марка, която определено има потенциала да се превърне в нещо много добро, ако се работи правилно. Бъдещето на Cupra изглежда доста светло и Formentor – като първият самостоятелен продукт на марката – определено сочи в тази посока. Цените също са атрактивни, на фона на "новото нормално", а колко точно струва Formentor, можете да видите от ценовата листа на вносителя на марката у нас.

*За момента у нас се предлагат само вариантите:

1.4 e-HYBRID TSI 204 к.с. 6DSG PHEV Start/stop OPF с батерия 12,8kWh 1.5 TSI 150 к.с 6M/T Start/Stop OPF 1.5 TSI 150 к.с 7DSG Start/Stop OPF 2.0 TDI 150 к.с 7DSG Start/stop SCR DPF 4DRIVE 1.4 e-HYBRID TSI 245 к.с. 6DSG PHEV Start/stop OPF с батерия 12,8kWh 2.0 TSI 310 к.с 7DSG Start/stop 4DRIVE OPF

Споделете с приятел
guest
0 Коментари
Inline Feedbacks
View all comments
Предишна публикация 601 конски сили и 1700 литра багажник: – запознайте се с новото комби на BMW
Следваща публикация Ford показа обновената Puma
0
Ако публикацията ви е била полезна оставете коментар.x
()
x
error: Предупреждение: Изборът на съдържание е деактивиран!!